Neulottu solmupanta, ohje

Syksyn ja tulevien vuodenaikojen iloksi päätin neuloa vihdoin itselleni myös solmupannan. Tälläisen voi helposti myös ommella, mutta tällä kertaa halusin nimenomaan neuloa pannan. Panta syntyy aika nopeasti, ja kaksivärisen siitä saa neulomalla patenttineuletta, eli briossia.

Olen aiemmin julkaissut ohjeen patenttineulontaan pyörönä. Kun patenttia neulotaan tasona, on lopputulos samanlaista, mutta itse neulominen koostuu neljästä eri kerroksesta. Tärkeintä on muistaa, että yksi kerros neulotaan aina kahdella värillä, eli nurjalle ja oikealle silmukalle on vähän kuin omat värinsä.

Jotta ohje olisi helpommin ymmärrettävissä, tein siihen myös video-ohjeen. Toivottavasti se helpottaa hahmottamaan tätä monipuolista neuletekniikkaa, jota voi hyödyntää moneen. Itse käytin sitä viimeksi sukkien varteenkin.

Katso myös suositut ohjeeni:

Neulottu Panta Ohje
Neulottu Panta Video Ohje

Patenttineuleen neulominen, ohje

Lanka: Fingerin paksuinen lanka (HUOM neulotaan kahdella langalla yhtä aikaa)

Puikot: 3,5 mm

Lyhenteet:

  • s = silmukka
  • 1 o = neulo 1 silmukka oikein
  • 1 n = neulo 1 silmukka nurin
  • lk = langankierto
  • nnn = nosta nurin neulomatta. Eli nosta seuraava silmukka takareunan puolelta oikealle puikolle, neulomatta silmukkaa.

Luo 24 silmukkaa värillä 1, siten että lankaa neulotaan kaksi lankaa yhtä aikaa.

Neulo värillä 1 ensimmäiset 3 s oikein, *1 o, lk, nnn*, toista *-* kunnes 3 s jäljellä. Neulo loput 3 s oikein.

Siirrä silmukat takaisin puikon alkuun ja ota väri 2 ja neulo 3 s oikein, *lk, nnn, edellisen kerroksen lk ja seuraava silmukka nurin yhteen*. Toista *-* kunnes 3 s jäljellä. Neulo loput 3 s oikein.

  1. Kerros
    1. Väri 1. Käännä työ, ja neulo 3 s oikein, *lk, nnn, edellisen kerroksen lk ja seuraava silmukka nurin yhteen*. Toista *-* kunnes 3 s jäljellä. Neulo loput 3 s oikein.
    2. Väri 2. Siirrä työ takaisin puikon alkuun, ja neulo 3 s oikein, *edellisen kerroksen lk ja seuraava silmukka oikein yhteen, lk, nnn,*. Toista *-* kunnes 3 s jäljellä. Neulo loput 3 s oikein.
  2. Kerros
    1. Väri 1. Käännä työ, ja neulo 3 s oikein, *edellisen kerroksen lk ja seuraava silmukka oikein yhteen, lk, nnn, *. Toista *-* kunnes 3 s jäljellä. Neulo loput 3 s oikein.
    2. Väri 2. Siirrä työ takaisin puikon alkuun, ja neulo 3 s oikein, * lk, nnn, edellisen kerroksen lk ja seuraava silmukka nurin yhteen,*. Toista *-* kunnes 3 s jäljellä. Neulo loput 3 s oikein.

Jatka toistamalla kerroksia 1-2, kunnes neulottu panta on noin 4-5 cm lyhyempi kuin pääsi ympärys.

Solmupannan neuleohje, video-ohje

Neulo kuten yllä, kunnes panta on noin 4-5 cm lyhyempi kuin oma päänympäryksesi.

Päättele silmukat, mutta jätä päättelylankaa noin 30 cm. Tällä ommellaan solmupanta kasaan.

Päättele muut langat nurjalle puolelle, eli päätä viimeistään tässä vaiheessa kumpi puoli on pannan oikea puoli. Pantaa voi toki pitää myös molemmin päin, mutta silloin solmupuoli tulee nurin päin pidettynä näkyviin hieman eri tavalla.

Katso yllä olevalta videolta, kuinka solmupanta ommellaan loppuun. Videolla näytän myös, kuinka patenttineuletta neulotaan. Toivottavasti tästä on sinulle iloa!

Hiuspanta Neuleohje

1 thought on “Neulottu solmupanta, ohje”

Aamuteellä Hirren kanssa

Muulla perheellä alkoi aamulla loma. Minä palkitsin itseni rankan työviikon jälkeen Neiti Hirrestä ommellulla mekolla ja kupillisella teetä. Mietin tarvitseeko

Parhaat käsityökirjat ja käsityötrendit

Kaupallinen yhteistyö Adlibris ja Babler Olen aina ollut käsityökirja-ihminen. Tiedättehän, kirjahyllystä vähintään pari hyllyä täynnä käsityökirjoja, ja silti ne tärkeimmät

Lumous mekot lapselle

  Minut ja siskoni puettiin aina mätsääviin juhlamekkoihin. Yritin siirtää perinnettä omille lapsilleni heidän ollessaan pieniä, mutta joku vuosi sitten