Ommeltu huivipanta, ohje

Aiempina kesinä olen neulonut lapselle huivipantoja, ja hän on käyttänyt niitä paljonkin. Huivi on näppärä asuste, kun pää pitää suojata, eikä halua silti pitää lippalakkia tai tavallista hattua. Huivipanta on siis huivin näköinen päähine, joka on kuitenkin ommeltu muotoonsa, ja se pysyy päässä paremmin kuin vain solmittu huivi.

Useissa huiveissa haasteena on, että se pysyy tarpeeksi hyvin lapsen tai aikuisen päässä. Helpoimmillaan huivipäähineen saa, kun vaan sitoo huivin eri tavoilla päähän. Itse halusin kuitenkin ommella huivin jo hieman muotoon, jotta se pysyisi oikeasti hyvin päässä, näyttäisi hyvältä ja jopa vähän suojaisi päätä auringolta.

Kangas huivipantaan

Tämä huivipanta on ommeltu tavallisesta puuvillakankaasta. Ostin kankaat Katrin Tilkkukaupasta, josta saa siis kankaita myös vaateompelua varten. Tähän huivipantaan riittää valmiiksi leikattu palakin, tai voi käyttää toki myös jämäkankaita aivan loistavasti. Itse löysin sekä kesäistä kukkakangasta, että myös pientä raitaa tähtikuviolla.

Panta sopii myös ommeltavaksi joustavista kankaista, mutta silloin tikkaaminen kannattaa tehdä kaksoisneulalla, ja saumat saumurilla tai joustavilla ompeleilla.

Päähinehuivin mitat ja kaava

Tämä huivipanta, eli päähinehuivi tehdään kahdesta eri kappaleesta. Laskin teille kolme kokoa, ja paloja on siis yhteen huiviin kaksi. Eli leikkaa kaksi näiden mittojen mukaista suorakulmiota yhteen huiviin. Näiden lisäksi huiviin tarvitaan 10 cm pala noin 1 cm leveää kuminauhaa.

Jos käytät joustavaa kangasta, voivat palat olla joka puolelta hieman pienempiä, hieman joustavuudesta riippuen.

 pieni lapsi 49-51 cmlapsi 52-54 cmaikuinen 55-58 cm
kangas 138 x 18 cm44 x 22 cm46 x 24 cm
kangas 220 x 12 cm20 x 13 cm20 x 14 cm
Huivipanta Lapselle Puuvilla

Huivipannan ompeleminen

Huivin voi ommella toki monella eri tavalla. Tässä niskaan tulee kuminauhaa, joka jatkaa kokoa ja käyttöikää huomattavasti, sekä pitää huivin paremmin päässä. Ja koska selitystenkin jälkeen video kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, on ohje alla videon muodossa. Mukana on pieniä kikkakolmosia, sekä vinkkejä ompelua varten.

Ompelu onnistuu pelkällä ompelukoneella, kun ompelet huivin joustamattomasta puuvillasta. Ompelujärjestys pysyy kuitenkin samana, vaikka kankaana olisikin joustava kangas, mutta kannattaa silloin muistaa joustavat ompeleet, jotta saumat eivät ratkea käytössä.

Mukavia ompeluhetkiä!

Lisää päähineohjeita

Huivi Lapselle
Kesäinen Päähuivi Lapselle Ohje
Huivipanta Pinterest

Housujen ja leggingsien ompeluohje

Ystävälläni on jo pitkän aikaa ollut haaveena opetella ompelemaan housut. Joskus itselle niin helppo asia voi olla toiselle hieman hankalampi,

Tyynyliinamekko ilman kaavaa

  Viime kesänä tein montakin tyynyliinamekkoa zero waste tyylillä, eli leikkuujätettä ei jäänyt ollenkaan. Viime viikonloppuna vietimme Marttojen kanssa käsityöviikonloppua

Raikas joutsenmekko valenappilistalla

  IsoSiskokin haluaa vielä joskus mekkoja. Ompelin keltaisesta NOSHin joutsenesta mekon samaan tapaan kuin aiemmankin, ja ohjeen paitakaavan ja helman

Nopea ja helppo kesämekko

    Tuttavapiirissämme kesä on syntymäpäivien aikaa. Vaikka lapseni eivät annakaan minun ommella lahjoja kaikille omille kavereilleen, saan kuitenkin ainakin