muhkea pipo ohje neulonta
| | | | | |

Paksu ja nopea villapipo

Jo parin vuoden aikana paksut pipot ovat olleet suosiossa. Ehkä ihmettele, sillä parhaimmillaan ne valmistuvat jopa yhdessä illassa. Tämä ohjekin teidän toivoma ohje, ja oli ilo saada toteuttaa se!

Ystäväni Päivi kertoi joku aika sitten omassa some-kanavassaan halustaan opetella neulomaan. Edes sellaisen paksun muhkupipon. Aika nopeasti ehdotin, että minähän voin opettaa! Siitä keksimme pitää Instagramissa ihan kokonaisen pipoliven.

Tarvikkeet paksuun pipoon

Erittäin paksu ja nopea pipo valmistuu isoilla puikoilla ja paksulla langalla. Tähän pipoon suosittelin Novitan Hygge Woolia. Sitä tarvitaan noin 2 kerää, eli 200g. Toki muutkin villat käyvät, esim Katia Love Wool, Istex Bulkylopi tai Rintalan tilan Lempi hahtuvalanka.

Puikkokoko olisi hyvä olla 9-10 mm. Voit valita, neulotko pipon pyöröpuikolla vai sukkapuikoilla. Koska Päivikin oli aloittelija, kerroin livessä aloitussilmukat, ja kuinka säätää pitkääkin pyöröpuikkoa siten, että sillä voi neuloa minkä vaan levyisen pipon. Eli videolla esitellään myös paljon käytössä oleva magic loop-tekniikka, mutta käydään läpi myös pipon aloittaminen sukkapuikoilla.

paksu pipo ohje novita hygge
helppo nopea paksu pipo ohje

Neuleohje paksuun muhkupipoon

Ohje pipon neulomiseen on yksinkertainen.

  • Koot (Lapsi) aikuinen M (aikuinen L)
  • Lanka: Novita Hygge Wool, menekki noin 200 g = 2 kerää
  • Puikot 9-10 mm, pyöröpuikko tai sukkapuikot

Luo (40) 48 (52) silmukkaa napakasti puikolle. Yhdistä silmukat pyöröksi.

Neulo 2 silmukkaa nurin, 2 silmukkaa oikein resoria yhteensä noin 34-38 cm korkeaksi putkiloksi. Jos et halua pitää pipoa kaksinkerroin, tällöin noin 20-22 cm korkeus riittää.

Kavennuskerrokset

  1. kerros: *Neulo 2 s nurin yhteen, 2 s oikein*. Toista *-* kerros loppuun.

2. kerros: *Neulo 1 s nurin, 2 s oikein yhteen*. Toista *-* kerros loppuun.

3. kerros: *Neulo 1 s nurin, 1 s oikein*. Toista *-* kerros loppuun.

4. kerros: Neulo 2 s oikein yhteen kaikille silmukoille.

Neulo 1 oikein, ja vedä muut silmukat puikolla sen yli. Katkaise lanka, ja vedä se silmukan läpi. Päättele langat nurjalle puolelle.

Muita ohjeita

Käsityökekkerit-verkkokaupasta löytyy paljon muitakin ohjeita talven asusteisiin. Pipoon voit lisätä myös tupsun, johon löytyy kolme erilaista tapaa. Eli katso vielä myös ohjeet tupsun tekemiseen. Iloisia käsityöhetkiä!

paksu pipo ohje maksuton

Similar Posts

One Comment

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *