Tietoa mainostajalle › Tietosuojaseloste ›

Kasvomaskin kaava ja ompeluohje

18.4.2020

Kasvosuoja Kaava Ompeluohje

Viime viikolla kirjoitin jo kasvomaskien käytöstä ja mitä tulee huomioida. Ja kuten jo silloin kerroin, niin suositukset muuttuva nopeastikin. Tekstini sai todella paljon lukijoita, ja sain myös viestejä ja toiveita kasvomaskin kaavaan ja ompeluohjeeseen.

On monia tapoja ommella kasvosuoja. Tässä käyn läpi yhden tavan, ja tämä on tosiaan yksi tapa. Kyseessä ei ole hengistyssuojain, vaan tosiaan kasvomaski. Kankaistakin kasvosuojaa käytetään siis vain kerran, jonka jälkeen se pestään ja / tai höyrytetään. Kun kasvosuoja on käytössä, siihen ei saa koskea sormilla, jotta ei levitä mahdollisia viruksia sitä kautta eteenpäin.

Kasvosuoja ei siis suojaa sinua viruksilta. Se kuitenkin suojaa ympäristöä pärskeiltäsi, ja jos se myös kertoo muille turvavälin tarpeesta.

Kasvosuojan ompeluohje

Kasvosuojan voi ommella monella eri tavalla. Tämä minun ohjeeni perustuu siihen, että maskin sisälle jää tasku, johon voi laittaa halutessaan ”filtterin”. Sekään ei ole avain täydelliseen turvaan, mutta monet ovat sitä toivoneet.

Yksinkertaisimmillaan filtteriksi käy esim talouspaperin palanen. Se täytyy kuitenkin muistaa poistaa ennen pesua!

Kasvosuoja Kaava Ompeluohje

Tarvikkeet kasvosuojan ompelemiseen

Kasvosuojaa varten tarvitset hengittävää kangasta, ja yleisesti ottaen puuvillakankaat soveltuvat hyvin. Moni kuminauha kestää jopa 90 asteen pesun, joten siksi valitsin tähän kiinnitykseen kuminauhaa.

Toinen mahdollisuus on toki tehdä nauhat vinonauhasta, jolloin kasvomaskin voi kiinnittää nauhoilla joko korvan takaa tai pään taakse. Tärkeintä pysymisen kannalta on se, että kiinnitys menee korvan yli ja ali.

  • kangaspala 23 x 31 cm (aikuisen koko)
  • kuminauhaa 2 x 15 cm palat
  • ompelulankaa

Suojan lopulliset mitat:

  • Leveys: 21 cm
  • Korkeus korkeimmalta kohdalta, nenä-leuka: 14 cm
Kasvosuoja Materiaali

Kuinka kasvosuoja ommellaan

Alla on video-ohje kasvomaskin ompelemiseen. Videolla selviää myös kuinka maski riisutaan ja puetaan.

  1. Leikkaa puuvilla- tai muusta kankaasta 23 x 31 cm pala
  2. Taita lyhyeseen reunaan 0,5 cm taite, ja taita se vielä kerran uudelleen noin 0,75 cm leveäksi päärmeeksi.
  3. Ompele päärme suoralla ompeleella. Tee samanlainen päärme toisella lyhyelle sivulle.
  4. Etsi pitkän sivun keskikohta ja merkitse se.
  5. Aseta toisen reunan päärme keskikohdan yli oikeat puolet vastakkain, ja vastakkainen reuna keskikohdan yli ja lomittain toistensa päälle. Neulaa keskikohdan päältä nämä kolme kerrosta päällekäin.
  6. Aseta kuminauha päärmeiden molemmin puolin, siten että se jää sauman sisään.
  7. Ompele sauma. Kuminauha jää siis sisään, ja sen reunat ommellaan samalla saumaan kiinni.
  8. Tee vastakkaiselle reunalle samoin.
  9. Leikkaa kulmiin aukileikkaukset ja päättele langanpätkät.
  10. Käännä suoja oikein päin ja silitä.
  11. Taita ommeltuihin reunoihin laskokset tai vastalaskokset videolla näytettyjen tapojen mukaan ja ompele tikkaus päälle
  12. Höyrytä ja ota kasvosuoja käytttöön.

Käsityökekkerit uutiskirje:

Haluaisitko saada käsityöohjeita ja vinkkejä suoraan sähköpostiisi? Liity Käsityökekkerit-uutiskirjeen tilaajaksi, niin saat tietoa uusimmista ohjeista, tulevista verkkokursseista ja muista käsityötrendeistä. Ilahdutan uutiskirjeellä noin 2-3 krt/kuukaudessa.

Kasvosuoja Kaava Ompeluohje
Haluatko jakaa tekstin vielä kaverille?
15 kommenttia
      1. Tämä onkin helppo ohje ja kivan mallinen lopputulos. Oon paria mallia kokeillut mutta tämä on nyt ehdottomasti paras. Kiitos.

    1. Hyvännäköinen kangasmaski! 🙂 Eikös kuminauhat kuitenkin haperru pesussa? Niskantaakse solmittavat nauhat? Eikö se toimisi myös, ja olisi useamman pesun kestävä? 🙂

        1. Mikä näiden tarkoitus? Suojaako siis katupölyltä vai muita mahdolliselta kantajan pöpöiltä? Kivan näköisiä..

          1. Anu, nämä suojaavat parhaiten maskin kantajaa levittämästä mahdollista virusta. THL suosittelee yhä, että varmempi tapa on pysyä kotona ja pestä käsiä. Monessa muussa maassa nämä taas ovat jo pakollisia esim kauppareissuille.

        1. Nauhat toimivat myös. Moni kuminauha kestää myös 90 asteen pesun, kannattaa tarkastaa paketista! 🙂

      1. Riippuu kuminauhoista. Kestovaippoja kun ompelin, piti löytää sellaista kuminauhaa, joka kesti keittopesut. Eli on sellaisia kuminauhoja, jotka ei kestä ja sellaisia, jotka kestää.

    1. Miksi se on keskeltä vaakasuoraan auki nurjalla, miksei umpinainen kaksinkertainen? Voisihan kääntöaukon jättää päähän/sivuun ja ommella sitten kiinni. Onko joku perusteltu syy, miksi siis oikeastaan yksinkertainen juuri suun kohdalla?

      1. Tämänhän voi ommella todella monella eri tavalla 🙂 Videolla näytetään yksi tapa, ja aina voit ommella omalla tavallasi juuri sellaisen kuin haluat. Mukavia ompeluhetkiä! 🙂

        1. Ja kyse ei siis ole vain kääntöaukosta. Osa haluaa lisätä maskin sisälle erillisen ”filtterin”, esim talouspaperin palan. Pelkkä kaksinkertainenkaan kangas ei ole kovin tehokas viruksen estäjä, ja tällaisilla filttereillä sen tehoa voidaan parantaa. Siksi tähän malliin on jätetty aukko 🙂

          1. Tietääkö kukaan saako Suomesta ostaa PM 2.5 filttereitä? En uskalla tilata ulkomailta nettikaupasta…

    1. Hei Veera! En ymmärtänyt miten tämä kohta ”aseta kuminauha päärmeiden molemmin puolin siten että se jää sauman sisään”? Eli jääkö se 15 cm kumilankapätkä kokonaan kankaan sisäpuolelle? Ja miten ”se pitää olla suoraan”? Ommellaanko kumilangan pää juuri siihen kankaan taitteen keskikohtaan vai kuinka kauas keskitaitteesta? Vai ommellanko kumilangan molemmat päät vierekkäin keskiaitteen kohdalla kankaaseen kiinni ja kumilanka jää ikäänkuin silmukkana kankaan sisäpuolelle? Vaikka kuinka katson videota niin juuri tässä kohtaa en saa selvää koska kumilanka o nvalkoinen ja se ei oikein erotu videossa.

      1. Moikka Marja,

        Eli juuri noin kuin olit jo itse oivaltanutkin, eli että se kumilanka jää vähän kuin silmukkana kankaan sisäpuolelle ja samalla ommellaan saumaan kiinni 🙂

Kirjoita kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.