Suorakulman ompeleminen, ohje

Aina välillä eteen tulee ompelutöitä, joissa lopputuloksena on selkeä suorakulma. Tämä voi tulla eteen sisustustöissä, laukuissa, kasseissa, repuissa tai pussukoissa.

Kulman ompelu voi monesta tuntua haastavalta. Pitkään minäkin kartoin niitä pyöristämällä kulmat pyöreiksi, ja se ratkaisi ongelman. Mutta on toisaalta paljon myös töitä, johon terävä suorakulma vain nyt sopii hyvin.

Sittemmin opettelin tavan, ja se on jäänyt jonnekin selkärankaan. Kun nyt ompelin asiakkaalle rahiin uutta päällistä, tajusin etten kauhistellut kulmia enää ollenkaan. Suorakulma onnistuu nimittäin parhaiten, kun malttaa pysyä kulmissa rauhallisena ja muistaa pitää neulan alhaalla.

Tällaisessa rahin päällisessä tein itse esim siten, että ompelin ensin reunakappaleet saumoista kiinni toisiinsa, ja sen jälkeen koko reunuksen kiinni päälle tulevaan neliöön. Tärkeintä on jo paloja leikatessa huomoida tarkat mitat ja pitää kiinni samoista saumanvaroista joka saumassa. Muuten neliö ei istu oikein.

Suorakulman ompeleminen

  • Aloita ompelu siten, että neliö tai suorakulmio-osa on päällä, ja alla on suoraan menevä osa.
  • Neulaa nuppineulat saumakohtiin, siten että saumanvaraa jää myös kulman jälkeen.
  • Kun tulet neulatun sauman kohdalle, jätä neula alas.
  • Käännä työtä 90 astetta vastapäivään, siten että vain päällä oleva kangas liikkuu.
  • Paininjalan taakse jää nyt siis isompi määrä kangasta, ja sitä voi oikoa sieltä suoraksi.
  • Tarkasta, ettei alla oleva kangas jää ryttyyn neulan kohdalle.
  • PIDÄ NEULA ALHAALLA KOKO AJAN!
  • Jatka normaalisti suoraan.
  • Tee sama jokaisen kulman kohdalle.

Lopuksi tärkeintä on myös viimeistely.

Jos kyseessä on ohut kangas tai haluat kulmasta todella terävän, leikkaa saumavaroista kulman terävin kulma kolmioksi. Silloin saumanvara ei jää sisälle liian ryttyyn juuri kulman kohdalle.

Lopuksi vielä silitä työ kunnolla ja tee se muuten loppuun!

Kulman Ompeleminen Rahiin

Neulottu Panta Video Ohje

Neulottu solmupanta, ohje

Solmupannan voi neuloa kaksivärisenä patenttineuleena, ja tähän sopii erittäin hyvin myös jämälangat. Katso video-ohje ja neulo oma solmupanta!

Yksi farkkuhame lisää

Tarvitsimpa minäkin yhden farkkuhamosen vielä näille keleille. Se edellinen oli juuri sen seitsemän senttiä liian lyhyt, joten se jääkööt vain

Ohjeita kesähattuihin ja lippiksiin

Nyt on aika kaivaa esiin kankaita kesälakkeja varten, virkkuukoukkuja kesälippiksiin tai muihin kesälakkeihin. Joka kesäistä mietintää varten olen nyt koonnut

Kaksi mekkoa paitakaavasta

Oih, kesän kukkamekkosato vain jatkaa kasvamistaan! Ostin NOSHin uutta KUKINTO printtiä jo joku aika sitten. En ihan heti osannut päättää