Kuinka tehdä lankakakkura, eli vyyhti kauniiksi keräksi

Olen aiemminkin neuvonut vyydin purkamisessa ja kerinnässä. Nyt minulta on kuitenkin jo jonkin aikaa toivottu köyhän neulojan ohjetta lankakakkuihin. Eli miten saada siisti lankakerä ilman apuvälineitä?

Aluksi suosittelen lukemaan sen aiemman postaukseni vyydin kerinnästä.

Kun vyyhti on saatu avattua ja lanka on siististi rullattavissa kerälle, on aika tarkastella omia sormia. Kyllä, kauniin kerän saa kietaistua ihan omien sormien ympärille, ilman apuvälineitäkin!

Apuvälineitä langan kerintään vyyhdiltä keräksi

Apuväleintä kyllä löytyy. On siis vyyhdinpuita ja kerintälaitteita. Minä ostin omat vyyhdin puut jokunen vuosi sitten Metsänkylän Navetasta, ja ne olivat siis käytetyt vanhat puut. Toimivat yhä hyvin mallikkaasti, mutta kerintälaite on jäänyt ostamatta. Sen vuoksi päätin opetella kerimään ilman laitetta.

Nostepinne, eli kerintätikku

On siis myös olemassa pieni apuväline nostepinne. Itse olen yrittänyt kokeilun vuoksi metsästää sellaista kirpputoreilta, mutta en ole vielä saanut sellaista käsiini. Nostepinnessä on kuitenkin kolo alun langalle, ja sen jälkeen lanka kieputetaan tikun ympärille vinoon. Aivan siis samalla tavalla kuin vaikka sormenkin ympärille.

Lankakerään keriminen sormen ympärille

Eli kyllä, lankakerästä saa todella kauniin ja käytännöllisen myös sormen ympärille. Itse viihdytin Neulefestareilla muuta pöydällistä neulojia, kun tein pari kerää vierustoverin aukeavista lankakeristä uusiksi. Tämä on helppo ja edullinen tapa, toki vie hieman enemmän aikaa kuin koneiden käyttö.

Alla olevalla videolla opastan langan kerintään sormen avulla. Tässä toinen lanka jää tulemaan vapaasti lankakerän sisältä, ja kerästä tulee kakkumainen. Se siis pysyy aika hyvin pöydällä, ja siitä saa helposti molemmat päät käytettyä.

Suosittelen kokeilemaan ja treenaamaan, kohta et halua muulla tavalla enää lankakeriä keriäkään.

Ja jos mietit miten saada puretusta langasta taas suoraa, niin kostuta valmis kerä suihkupullolla ja anna kuivua!

Ohje kuinka keriä lankakakku

3 thoughts on “Kuinka tehdä lankakakkura, eli vyyhti kauniiksi keräksi”

  1. Tähän sopii hyvin se tarina, jossa käsityötunnilla sijainen laittaa oppilaat kerimään lankalaatikot siistiksi, kun ei muuta osaa opettaa. Kerä on tarpeeksi hyvä, kun sukkapuikko ei mene läpi kerästä. En tiedä onko urbaanilegenda vai totta. Mutta johtopäätös: saa olla tosi tarkkana, että lankakerä tulee kerityksi tarpeeksi löysälle, se meinaa kiristyä aivan itsestään ja huomaamatta.

    Vastaa
    • Kyllä, saa olla tarkkana ettei kerästä tule liian kireä. Siksi alussa sormi tuolla sisällä pitää väkisinkin huolen siitä, koska ei ole kiva jos sormi menee kuolioon 😉

      Vastaa
  2. Itse käytän apuna paksua tussia, jonka päälle kerin. Kerin jopa valmiit lankakerät, että saan sen lankakerän pysymään hyvin pöydällä ja langan tulemaan keskeltä kerää.

Kranssista keski-ikään

En tajunnut sitä vielä ilmottautumisvaiheessa. Siinä vaihessa kun työt nököttivät vierekkäin valmiina portailla kuvattavana enkä löytänyt omaani muiden seasta, välähti

Vinkit kaksoisneulalla ompeluun

Minulta kysytään paljon ompeluvinkkejä, ja ajattelinkin jakaa nyt vinkkini kaksoisneulalla ompeluun. Kurkkaa myös neulaopas. Mikä on kaksoisneula? Jos ei ole

neulottu panta ohje

Neulottu panta, helppo ohje

Keväisin ja syksyisin minulla on ollut ongelmia löytää sopivia päähineitä itselleni. Pienemmät lapset on helposti saanut käyttämään pipoja, mutta omaan