Saunatossut oman jalan mittojen mukaan

Kaupallinen yhteistyö, Pfaff Suomi

Ompelukoneeni on ollut kotelossaan jo viikkoja. Pari viikkoa sitten sain kuitenkin kutsun Pfaffin bloggaajien tapaamiseen, jonne kannoin koneeni innoissani. Vihdoin jotain uutta inspiraatiota ja vinkkejä!

Yhdessä vaihdoimme koneisiin vapaakirjontajalat, ja toiset kirjoivat myös suoraan kirjontakoneilla. Saimme vinkit kännykällä videokuvaamiseen, ja minä inspiroiduin vohvelikankaasta sitten vuoden 2001.

Silloin aloitin opiskeluni, ja ensimmäisenä työnä ompelimme saunatakit. Muistan sen edelleen hyvin elävästi. Suunnittelin kuumeisena vihreää krokotiilia, ja pian suunnittelutunti vaihtuikin oman soluhuoneen nurkkaan peiton alle. Sieltä heräilin kuumehoureisena kuuntelemaan radion uutisia ja lentokoneiden syöksymistä WTC torneihin. Itse ompelin viikkoja myöhemmin lopulta froteesta sen krokotiilin, mutta en tainnut palata myöskään vohvelikankaan pariin.

Tämä tumma vohvelikangas sen sijaan sai minut kokeilemaan eri muotoja vapaakirjonnan avulla. Olen ollut aiemminkin tekniikan ystävä, sillä kankaan värittäminen sopii minulle paljon paremmin kuin tarkka ja selkeä applikointi ja siisti tikkaus. Tässä voi värittää ja ommella juuri siten miten itse haluaa sillä hetkellä, ja tulos on myös juuri sitä.

Myös muutkin bloggaajat siis tekivät juuri itsensä näköiset tossut tai muut vaihtoehtona olleet ompelukset. Minä en ollut ommellut tossuja pitkään aikaan, ja oman jalan mukaan tehdyt tossut tulivat tarpeeseen.

Ohje oman kaavan piirtämiseen:

  • piirrä oma jalkasi paperille.
  • Piirrä sen reunoille tasaisesti noin 1-1,5 cm saumanvarat. Tässä on jalkapohjan kaava.
  • Etsi kaavan keskikohta, niin vaaka- kuin pystysuunnassakin. Merkitse se.
  • Piirrä keskikohdasta vaakasuuntaan apuviiva, siten että se menee 4 cm yli jalan reunojen (niiden alkuperäisten reunojen, ei saumanvaroista)
  • merkitse vielä pisteet pystysuoraan 4 cm niiden alle.
  • Piirrä sitten kaarevat viivat näiden pisteiden välille, siten että kaari menee keskipisteen kautta.
  • Piirrä toinen kaareva viiva siten, että se menee varpaiden kaaria mukaillen (se missä on saumanvarat mukana). Tämä on yläosan kaava.

Tossut voi siis ommella itse valitsemastaan kankaasta. Esim Neulanhaltija -blogin Satu ompeli suoraan huovasta, samoin kuin myös Kototekoja Sanna. Kokeile itselle tai lapselle!

Orvokkipelto Kaarrokepaita Kirjoneule Ohje

Käsityökekkerit 2020

Supersuositut käsityöohjeet kiinnostivat pandemian aikaan paljon. Mitkä olivat Käsityökekkerit-sivuston luetuimmat ohjeet, ja paljon sivuilla kävi lukijoita?

Lue lisää »

Huivien ja hajatusten huhtikuu

  Huhtikuu alkoi lumisena, ja taitaa päättyä luonnon vihertämiseen. Puolisoani puraissut pihan kuopsuttaminen on tarttunut jo muuhunkin perheeseen, ja kotiloiden

Itse tehty ja ommeltu sanapeli

Kesän kukat ovat päässeet jo oman teehetken äärelle. Niistä vielä haaveillessa tein kuitenkin kesän retkiä varten ommellun sanapelin. Pelin ohje

Kuusen koristeet kierrättäen

  Joulukalenterista on paljastunut kaikenlaisia mukavia askarteluita. Eräänä päivänä askartelimme pieneen kuusen oksaan koristeita, vanhoista kangaspaloista toki. Koristeet leikattiin villasta,