Villasukkien parsiminen, kätevät ohjeet

Tänä vuonna aion käyttää pidempään, parsia reikiä ja korjata vanhaa. Jo pitkään työpöydällä odottaneet villasukat pääsivät ensimmäisenä työn alle, kun vuorossa oli villasukkien parsiminen ja paikkaaminen.

Villasukan tai sukan parsiminen on aika helppoa, mutta vaatii aikaa. Varaa siis esimerkiksi joku hyvä sarja, ja kaikki parsimista odottavat villasukat yhdelle illalle. Parempi hoitaa kaikki kerralla kuntoon, kuin jättää seuraavatkin taas odottamaan. Nämä ohjeet koskevat niin reikiä, kuin myös kulumia. Ohjeita on toki muitakin, mutta tässä itse parhaiksi todetut.

Voit katsoa näihin molempiin liittyvän videon, tai lukea alla olevat ohjeet kuvineen. Tässä siis loistavia parsimis- ja paikkaamisideoita myös muihin neuleisiin!

Uusi neulottu paikka reiän päälle

Voit neuloa uuden paikan reiän tai kuluman päälle.

Helpoiten saat oikean kokoisen aloituksen, kun poimit silmukat suorassa linjassa noin 1 cm reiän alta. Neulo siihen sileää tai vahvistettua neulosta päälle, niin pitkä pala että se yltää kunnolla reiän yli. Voit myös samalla poimia vanhoja silmukoita uuden palan reunoilta, jotta se pysyy kunnolla kiinni joka puolelta.

Palan voi päätellä suoraan sukkaan, tai sitten päätellä ihan sellaisenaan. Jätä kummassakin tapauksessa kuitenkin reipas päättelylanka, jonka avulla voit ommella palan vielä kertaalleen kiinni joka reunasta. Näin se pysyy tukevasti paikoillaan, eikä lähde lörpöttämään. Voit myös tikata etupistoilla sen päältä, jos haluat korostaa paikkausta.

Sukan parsiminen korinpohjapistoilla

Jos neulominen tuntuu liian työläältä, on nopeampikin tapa parsia sukka. Tätä kutsutaan korinpohjaparsinnaksi.

  1. Tee etupistoilla neliö reiän tai kuluman ympärille, jonka haluat peittää. Tämä auttaa sinua hahmottamaan aluetta paikkaamisen aikana.
  2. Pujota langat vieri viereen silmukkarivin päällle. Kiinnitä lanka sekä ylä- että alaosasta etupistoilla, mutta älä kiristä lankaa liikaa.
  3. Siirry sen jälkeen sivusuuntaan, ja pujottele neula ja lanka vuorotellen aiemmin lankojen yli ja ali.
  4. Vastakkaiselta puolelta kääntyessä takaisin, tee päinvastoin, jotta pohjaan muodostuu ns. korinpohjaommel.
  5. Vaatii hieman harjoitusta, että parsinnasta saa siistin. Tärkeintä on, ettei kiristä lankoja liikaa, ja että niitä tekee tasaisesti.
  6. Päättele langat nurjalle puolelle. Älä tee solmua, vaan päättele langat vanhojen silmukoiden sekaan.
  7. Höyrytä sukat ja ota taas käyttöön!

Ja jos parsiminen tuntuu vieläkin liian vaikealta aloittaa, ota viereen joku hyvä herkku, ja mieti kuinka paljon haluat vanhat tutut sukat taas käyttöön.

Uusia virkistäviä tapoja parsia, saa kun vaihtaa langan väreiksi sukan vastavärit. Voit kokeilla myös neuloa paikkapalan erikseen, ja tikkaamalla sen näkyvillä etupistoilla reiän päälle.

Yksi tapa on myös kirjoa jotain uutta ja mielenkiintoista reiän päälle. Mielikuvitus on rajana!

Ihania korjaamishetkiä 🙂

6 thoughts on “Villasukkien parsiminen, kätevät ohjeet”

    • Minäkin luulin olevani superonneton tässä touhussa. Mutta sanotaanko näin, että viimeistään kolmannen kohdalla tämä alkoi onnistumaan 😉

Voimistelurenkaat koko perheelle

  Kesän keskustelut ja facebook-mainonta tuotti tulosta. Viimeinen niitti kirstun vartijan mielen muuttamiseen oli käynti ystävien luona, jonka jälkeen lapset

Kierrätysnahkainen puhelimen suoja

  Mennä päräytin ja ostin uuden puhelimen pari viikkoa sitten. Kotiin päästessäni tajusin ettei puhelin mahdu enää rahapussiini vaan se

Nopeat perusvaatteet

Tässä kuussa olen pitkästä aikaa ostanut uusia kankaita vinon pinon. Yksi erä on jo leikelty ja ommeltu, ja vino pino