Virkattu kesähattu

virkkaa kesälakki

kukkahattuohje

Olen selkeästi keski-ikäistynyt, sillä virkattu kukkahattu tuo kesän. Se on nopea, helppo ja työtä on sujuva tehdä paikasta riippumatta. Olen aiemmin innostunut virkatuista lippapipoista, ja nyt siirryin lasten toiveesta virkattuihin kukkahattuihin. En vastustanut, sillä kyllähän nyt kukkahattu kesään kuuluu.

Oikeastaan toisella lapselle virkkasinkin ensin uuden lippapipon. Se ei kuitenkaan kelvannut pienemmän saadessa toivottujaan kukkia, joten lopulta virkkasin molemmille toiveiden mukaiset kukkahatut. Langaksi sopii lähes mikä vain bambu-, puuvilla tai näiden sekoitelanka.Nämä on virkattu Rowan Purelife kierrätyslangasta, jota ostin jo aiemmin keväällä Wetterhoffilta.

ohje virkattuun kesälakkiin

virkattu kukkahattu

Ohje virkattuun kesähattuun (Lapset ja aikuiset)

Lankana puuvilla-pellavalanka, koukku 3-3,5

Menekki: lapsen hattuun yhdellä pitsikerroksella 50g, aikuisen hattuun noin 70 g. Eli turvallista ostaa 2 kerää, ellei tee pienen lapsen kokoa.

Luo kiepsukan ympärille 10 puolipylvästä ja sulje ympyrä kiinteällä silmukalla.

Aloita seuraava kierros aina kahdella ketjusilmukalla.

1.kerros: jokaiseen silmukkaan kaksi pylvästä

2. kerros: joka toiseen silmukkaan kaksi pylvästä ja joka toiseen yksi

3. kerros: kaksi pylvästä ja joka kolmanteen silmukkaan kaksi pylvästä samaan

4. kerros: kolme pylvästä ja joka neljänteen kaksi pylvästä samaan

jatka lisäyksiä samalla taktiikalla kierrokselle 9 asti, jolloin lisäykset voi lopettaa. Jatka virkkausta ilman lisäyksiä pelkillä pylväillä.

Lopeta pylväskerrokset noin kerroksella 17-18 ja aikuisen pipo taas kerroksella 20.

Jatka pitsin virkkaamisella seuraavasti:

Virkkaa 5 ketjusilmukkaa, ja virkkaa se kiinni kiinteällä silmukalla kolmanneksi seuraavaan silmukkaan. Jatka näin koko kierros.

Virkkaa edellisen kerroksen ketjusilmukkakerroksen ympärille 1 kiinteäsilmukka, 1 pylväs, 1 kaksoispylväs, 1 pylväs ja 1 kiinteäsilmukka. Jatka näin jokaisen ketjusilmukka”nauhan” ympärille.

Voit virkata näin vielä pari kerrosta lisää, tai lopettaa yhden kukkapitsikerroksen jälkeen. Päättele langat ja pingota tai höyrytä hattu valmiiksi.

Voit virkata vielä halutessasi kukkasen hattuun kiinni. Ohje löytyy esimerkiksi Pikkupionin blogista.

Nauti kesästä ilman auringonpistoksia!

ohje virkattuun kukkahattuun

virkattu kesälakki

lapsen virkattu kesälakki

1 thought on “Virkattu kesähattu”

Kirjoneulesukat ilman kirjoneuletta

  Tein jo jokin aika sitten syksyiset sukat Novitan Nallesta. Ihastelen huimasti kirjoneuletta ja sitä jaksavia neulojia, oma kärsivällisyyteni ei

Perjantain polttavat

  Olen tänään haahuillut päivän villasukat jalassa kotona lasten kanssa. Päivänä aikana on ehtinyt miettiä ties mitä polttavia kysymyksiä, sekä