Neulotun pääntien kaventaminen, Hnetur-paita

Tammikuussa 2021 neuloimme yhteisneulontana Hnetur-paidan, joka sai yllättävän suuren suosion. Oli huikeaa seurata miten suosituksi ohje tuli, ja kuinka moni innostuikaan neulomaan omaa ehkä ensimmäistä villapaitaansa. Suuri kiitos siis kaikille neulojille!

Viimeistelty ja paranneltu ohje sisältää uusia videoita, ja sitä on paranneltu myös pääntien osalta huimasti. Myyntiin tulee sekä tulostettava pdf-ohje, kuin myös aiemmin nähty verkkokurssi. Molemmat paranneltuina versioina.

Neuloitko Hnetur-paidan ja tuntuuko, että pääntiestä tuli liian iso? Katso videolta, kuinka voit poimia silmukat ja purkaa aiemman pääntien aloituksen.

Hnetur Islantilainen Paita Kaarrokepaita

Pääntien pienentäminen, ohjeet

Katso videolta, kuinka voit poimia alkuperäiset silmukat ja purkaa aiemman aloituksen. Tämän jälkeen neulo päävärillä kavennuskerros esim seuraavasti. Voit kaventaa myös vähemmän tai enemmän silmukoita.

Poimitut pääntien silmukat (72, 76, 80) 84, 88, 92 (96, 100, 108) 108, 108 

Neulo *(-,17, 18) 19, 9, 9 (6, 6, 7) 7, 7 s oikein. Neulo seuraavat 2 s edestä oikein yhteen*. Toista *-* (-,4, 4) 4, 8, 8 (12, 12, 12) 12, 12 kertaa ja neulo mahdolliset loput silmukoista oikein.

Kavenna siis yhden kerroksen aikana yhteensä (-,4, 4) 4, 8, 8 (12, 12, 12) 12, 12 silmukkaa.

Työssä tulisi olla nyt (72, 72, 76) 80, 80, 84 (84, 88, 96) 96, 96 silmukkaa, tai muu haluamasi määrä.

Neulo kerros nurin. Neulo seuraavat 3 kerrosta oikein. Päättele silmukat joko tavallisella tai joustavalla päättelyllä. Pidä huolta, että pää mahtuu hyvin pääntien läpi päättelyn jälkeen.

Voit neuloa myös resoria niin pitkäksi kuin haluat. Neulomalla pitkän resorin saat poolokauluksen. Se sopii myös hyvin tähän malliin.

3 thoughts on “Neulotun pääntien kaventaminen, Hnetur-paita”

  1. Mulle tapahtui kamala vahinko pääntien kans. Olen saanut hnetur-puseroni valmiiksi, käteni eivät kestä kutoa kerralla paljoa ym.
    En vaanmuistanut enää silloin kun purin pääntien että olit Veera laittanut uuden, korjatun ohjeen.
    Nyt mulla on ongelma että miten usein kavennan pääntien kun en haluaisi kokeilla ja purkaa useita kertoja.
    Silmukat pitäis kaventua 138:sta 80:een.
    Pääntiehen vain 3 oikeaa ja 1 nurin.🙁🤔
    Kavennanko tiheämmin kuin viiden silmukan välein vai olisko parempi tehdä kavennukset useammalla kierroksella????

    Vastaa
    • Hei Pirjo,
      Kun haluat kaventaa noin paljon, kannattaa kavennukset tehdä ehkä kahdella kerroksella. Eli laske ensin kuinka monta silmukkaa pitäisi kaventaa. Eli esim siten, että kavennat ensin 3 s välein, jolloin yhdellä kerroksella kaventuu 46 silmukkaa. Sen jälkeen sinulla on 92 silmukkaa, joista pitää enää kaventaa pois tasaisesti 12 silmukkaa.

      Toivottavasti tästä on apua! 🙂

Pöllömekot säästäen

  Valehtelisin jos väittäisin haluavani ommella kaiken vain kierrätysmateriaaleista. Vaikka en kiertele vaatekauppoja tai tiedä uusimmasta muodista mitään, on kangaspaketin

Uudista kirjomalla, loistava kirjontakirja

  Olen aiemminkin sanonut heikon kohtani sijaitsevan jossain kauniin käsityökirjan ja inspiroivan neulekirjan välimaastossa. Minun sydämeni voittaa kuvat, asiantuntevat ohjeet

Nopea tonttulakki

  Nyt näin joulun alla viikon kierrätysompelut on helppo naamioida jouluun. Tällä viikolla ompelinkin sopivan punaisesta vanhasta paidastani tonttulakin, joka

Käsityömessujen parhaat palat

  Vietin eilen kokonaisen päivän Suomen Kädentaidot- messuilla. Minulla oli niistä parin vuoden tauko, ja siinä ajassa messut olivat tuplanneet