Tietoa mainostajalle › Tietosuojaseloste ›

Joustava italialainen aloitus, tubular cast-on

15.3.2020

Tubular Cast On Ohje

Paidan resorin, pipon, sukan, lapasen tai muun usein pyörönä neulottavan tuotteen tekee välillä mieli aloittaa mahdollisimman joustavaksi. Siihen paras vinkkini on italialainen aloitus.

Aloituksessa hyödynnetään erillistä apulankaa, virkkuukoukkua ja nostellaan vähän silmukoitakin. Siinä tarvitsee kuitenkin luoda vain puolet lopullisesta määrästä silmukoita, joten helpottaa myös jonkin verran laskemisessa.

Italialainen aloitus, eli tubular cast-on

Italialainen aloitus voi aluksi tuntua hitusen työläämmältä kuin perinteinen silmukoiden luonti, mutta valmis joustava lopputulos yleensä voittaa tämänkin. Aloituksesta tulee siisti, joustava ja silti tarpeeksi jämäkkä. Toki ei tämäkään kaikkeen sovellu, mutta antaa myös mukavaa vaihtelua jos ei ole kovin kiire. Ja aina voi oppia uusia tapoja neuloa!

Olen kirjoittanut ohjeen tähän alle kirjallisena ja kuvallisena, mutta alta löytyy myös video-ohje. Se varmasti antaa parhaimman ohjeen, joten katso se huolella.

Tarvikkeet joustavaan aloitukseen

  • eri värinen aloituslanka
  • virkkuukoukku
  • sakset
  • puikot ja lankaa työhön

Tubular cast on, eli italialainen aloitus aloitetaan virkkaamalla eri värisellä langalla puolet tarvittavista silmukoista + 1 silmukka. Eli itse tarvitsin esim 128 aloitussilmukkaa. Siitä puolet oli 64 silmukkaa, ja 1 lisää on 65 silmukkaa.

  1. Luo siis tarvittava silmukkamäärä virkkuukoukun avulla neulepuikolle. Nosta viimeinen koukulla oleva silmukka puikolle.
  2. Katkaiset aloituslanka, ja tee solmu tai muu merkintä lopetuspäähän. Tulet tarvitsemaan tietoa myöhemmin.
  3. Ota työhön oikea työhön tarvittava lanka, ja neulo kerros oikein, kerros nurin ja kerros oikein.
  4. Kun olisi alkamassa nurja kerros, poimitaankin työhön alkuperäisestä aloituksesta lisää silmukoita. Poimi siis työstämäsi langan silmukoiden pohjia seuraavasti. Huom! Ei aloituslankaa, vaan sen jälkeen tehtyjä silmukan pohjia. *Neulo ensimmäinen silmukka nurin. Poimi silmukan pohja, ja nosta se puikolle. Neulo se oikein.* Toista *-* koko kerros.
  5. Sinulla pitäisi olla nyt yksi silmukka liikaa, eli pariton määrä silmukoita.
  6. Neulo kerros 1 o, 1 n resoria. Yhdistä pyöröksi.
  7. Neulo 2 ensimmäistä silmukkaa oikein yhteen.
  8. Jatka 1 o, 1 n resoria pyörönä ohjeen mukaan.
  9. Poista aloituslanka sen lopetuspäästä. Eli vedä lankaa siten, että lopetussilmukka vapautuu, ja lanka pääsee lopulta juoksemaan aloituksen sisällä vapaasti. Voit poistaa aloituslangan jo aiemminkin, mutta se on helpompaa kun resori on vähän korkeampi.
  10. Poista aloituslanka kokonaan.
  11. Valmis!

Kokeile aloitusta pääntielle, lapasiin, sukkiin tai pipoihin. Ja kysy, jos oli jotain epäselvää!

Resorialoitus Neulonta
Tubular Cast On Aloitus Ohje
Joustava Aloitus Pinterest
Haluatko jakaa tekstin vielä kaverille?
2 kommenttia

Kirjoita kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.