Tasaisen helman ompelu magneettiohjaimella

Kaupallinen yhteistyö Pfaff Suomi

Helman ompelu voi usein olla haastavaa. Varsinkin kaareva helma tuottaa usein hikeä ja vähän kiroiluakin, varsinkin jos sitä ei jaksa auttaa silityksellä. Muutenkin helma pitäisi saada tasaiseksi, mutta miten?

Parhaat vinkit helman ompeluun

  1. Silitys. Ilman silittämistä kaikki helman ompelut ovat alkuun yhtä tuskaa. Itse saatan selvitä jo trikoopaidan suorasta helmasta ilman silittämistä, mutta kaareva helma vaatii sen yhä aina. Aina.
  2. Päärme vai yksinkertainen taitos? Mieti kumman valitset, ja tee mahdolliset huolittelut. Päärmeessä, eli kaksinkertaisessa taitteessa huolitteluja ei tarvita. Mutta siinä silitys on kaksiverroin tärkeämpää.
  3. Huolittelu apuna kaarteissa. Jos taas valitset huolittelun, huomioi se saumuroinnissa tai muussa huolittelussa. Eli tee vähän kireämpi huolittelu, jolloin kaarevat kohdat jäävät vähän ryppyyn. Tämä auttaa, kun käännät kaarevia kohtia nurjalle.
  4. Silitys. Muista yhä se silitys. Mittaa helman käänne samalla tasaiseksi, ja silitä taite tai päärme siis mittanauhan mukaan.
  5. Miten tikkaat? Onko kaksoisneula, tikkaatko ihan suoralla, teetkö kuvion vai jopa piilotikkauksen? Sekin on mahdollista ompelukoneella.
  6. Silittäessäsi olet toki jo mitannut helman käänteen joka kohdassa yhtä leveäksi. Ompelussa avuksi voit toki ottaa niin yleensä koneen mukana tulevan ohjaimen, tai käyttää kätevää magneettista ohjainta. Itse kokeilin tätä jälkimmäistä vasta ensimmäisen kerran, ja oli muuten kätevä!
  7. Magneettinen ohjain on siis kiinni pistolevyssä, ja saat sen avulla pidettyä tikin tasaisesti esim. 4 cm taitteesta.
  8. Aina voit ommella helman myös käsin tai piilo-ompeleella ja piilo-ommeljalalla.

Tämä mekko meni asiakkaalle. Kankaat löytyivät kierrätyskeskuksesta, ja helmaa fiksattiin pariin kertaan. Aina ei siis välttämättä onnistu ensimmäisellä yrittämällä pituuden tai ompelun kanssa. Älä siis lannistu, vaan ompele uudelleen!

Villaneulepeitto Pehmeä

Hennoimmillaan-peitto, yleinen testineulonta

Neuloin viime kesänä peiton, jonka jälkeen ihastuin briossiin, eli patenttineuleeseen todellisesti. Aloittaessani minulla oli neljä väriä, mutta lopullisessa peitossa värejä

Räsymattosukat varpaasta varteen, ohje

  Omaan kesäperinteeseen kuuluu räsymattosukat. Tämä ihana villitys, jossa kahta valmiiksi raidoitettua lankaa neulotaan vielä uudelleen raidoitettuna. Etukäteen lopputulosta on

Farkkutakki vanhoista farkuista

  Olin suunnitellut tätä jo syksytakiksi, ja nyt näyttää siltä että kevätkin ehtii mennä ohi ennen kuin takki pääsee kunnolla

Jämäkangasmatto

  Kierrätyshaasteen viikko kaksi oli haasteellinen. Sain idean kyllä jo viime sunnuntaina, ja työkin käytönnössä jo muka suunniteltu valmiiksi. Jossain