Tasaisen helman ompelu magneettiohjaimella

Kaupallinen yhteistyö Pfaff Suomi

Helman ompelu voi usein olla haastavaa. Varsinkin kaareva helma tuottaa usein hikeä ja vähän kiroiluakin, varsinkin jos sitä ei jaksa auttaa silityksellä. Muutenkin helma pitäisi saada tasaiseksi, mutta miten?

Parhaat vinkit helman ompeluun

  1. Silitys. Ilman silittämistä kaikki helman ompelut ovat alkuun yhtä tuskaa. Itse saatan selvitä jo trikoopaidan suorasta helmasta ilman silittämistä, mutta kaareva helma vaatii sen yhä aina. Aina.
  2. Päärme vai yksinkertainen taitos? Mieti kumman valitset, ja tee mahdolliset huolittelut. Päärmeessä, eli kaksinkertaisessa taitteessa huolitteluja ei tarvita. Mutta siinä silitys on kaksiverroin tärkeämpää.
  3. Huolittelu apuna kaarteissa. Jos taas valitset huolittelun, huomioi se saumuroinnissa tai muussa huolittelussa. Eli tee vähän kireämpi huolittelu, jolloin kaarevat kohdat jäävät vähän ryppyyn. Tämä auttaa, kun käännät kaarevia kohtia nurjalle.
  4. Silitys. Muista yhä se silitys. Mittaa helman käänne samalla tasaiseksi, ja silitä taite tai päärme siis mittanauhan mukaan.
  5. Miten tikkaat? Onko kaksoisneula, tikkaatko ihan suoralla, teetkö kuvion vai jopa piilotikkauksen? Sekin on mahdollista ompelukoneella.
  6. Silittäessäsi olet toki jo mitannut helman käänteen joka kohdassa yhtä leveäksi. Ompelussa avuksi voit toki ottaa niin yleensä koneen mukana tulevan ohjaimen, tai käyttää kätevää magneettista ohjainta. Itse kokeilin tätä jälkimmäistä vasta ensimmäisen kerran, ja oli muuten kätevä!
  7. Magneettinen ohjain on siis kiinni pistolevyssä, ja saat sen avulla pidettyä tikin tasaisesti esim. 4 cm taitteesta.
  8. Aina voit ommella helman myös käsin tai piilo-ompeleella ja piilo-ommeljalalla.

Tämä mekko meni asiakkaalle. Kankaat löytyivät kierrätyskeskuksesta, ja helmaa fiksattiin pariin kertaan. Aina ei siis välttämättä onnistu ensimmäisellä yrittämällä pituuden tai ompelun kanssa. Älä siis lannistu, vaan ompele uudelleen!

Suurempi syksy

  Syyskuu toi mukanaan sienet, sateet (ihan kuin niitä ei olisi jo ollut), sadevaatteet ja sähäkät aamut.  On ollut seminaareja,

Roosa-nauha huutokauppa

  Oma kahden kuukauden kangasostolakkoni ei ihan pitänyt. Aika viimeisillä metreillä (!) sorruin kuin sorruinkin, ja tämän lupaa teille hyvää.

Sylvan puolesta

  Huomenna on taas mahdollista ostaa huutokaupasta ompeluryhmämme ompelemia tuotteita, ja kaiken tämän tuotto lahjoitetaan suoraan syöpälapsille Sylva Ryn kautta.

Kesämekot ja vinkki mekkokaavaan

      Innostun herkästi uusista materiaaleista, ja joustocollege on pitkään ollut suosikkimateriaali myös kesämekoissa. Kun NOSH toi markkinoille hieman